nedeľa 17. apríla 2016

Cestovanie s bábom - ako na to

Ako na to….

Cestovanie s dieťaťom budete milovať len ak ste milovali aj cestovanie bez dieťaťa.
To je prvá, základná a nevyhnutná premisa. Ja a Michal cestovanie zbožňujeme - stále viac.

Ako som sľúbila, tu spisujem dáke myšlienky, že ako sa to dá.

Najprv rozoberiem isté naše východiskové stavy a následne jednotlivé oblasti cestovania -
tj.  dopravné prostriedky, jedlo, spánok, hygiena, batožina...

Default positions:

(toto sú niečo ako podmienky vďaka, ktorým je pre nás cestovanie s dieťaťom možné a potešujúce)

- zopakujem sa: s michalom milujeme cestovanie odjakživa, má pre nás obrovskú hodnotu - ak niekto naozaj nemiluje cestovanie sám osebe nebude ho milovať ani s dieťaťom
- veľa prespávame kade tade -aj keď sme doma veľmi často doma nie sme. Beháme po Slovensku či okolitých krajinách. Lu aj my sme teda zvyknutí fungovať v rôznych prostrediach. Nie sme na našom byte ničím tak silno ukotvení (a to máme krásny byt:)  aby nám to existenčne niekde inde chýbalo. Keď sa tak zamýšľam -cez víkend doma nocujeme max. raz mesačne.

- Lu si pekne pospí v aute (asi je naučená tým, že v ňom trávi pomerne veľa času od narodenia) Všimla som si, že ľahšie zaspinká, keď my s Michalom sedíme vpredu a ona má vzadu svoju nudu, ktorá ju uspí. Akonáhle sedí niekto vzdadu pri nej, očakáva, že ju bude zabávať a oveľa ťažšie zaspinká. Plus - Lu je zvyknutá na dve CD v aute, ktoré nosíme všade so sebou (jedno uspávacie a jedno tancovacie).

- nosenie - naša hruď je pre Lu domovom - a ten má stále so sebou. Vďaka tomu zaspí kdekoľvek kedykoľvek to potrebuje.

- dojčenie - vtedy kedy chce a kde chce, znova nemenná istota, ktorú má všade. Ako vidieť na obrázku aj u Michala na rukách:)
- minimalizmus - aj nás aj pre Lu. Ideme dosť podľa montessori princípov. Hračiek má doma nie veľa a hrá sa najmä s reálnymi vecami - tie tiež nájde kdekoľvek sme.

- vzájomná starostlivosť o Lu - vždy, keď to je možné- mojou doménou pri starostlivosti o Lu na cestách je dojčenie, uspávanie a nočné vstávanie, Michalovou doménou je nosenie, prebaľovanie a umývanie. Keby sa o Lu naozaj nestaráme spoločne, spoločné cestovanie by nebolo také ľahké a príjemné. (Toto je veľmi podstatné - neznamená to, že Michal mi s Lu pomáha - naozaj sa o ňu staráme spoločne.)

A teraz jednotlivé oblasti:

Výber destinácie

- Keby nebolo Lu, šli by sme na Madagaskar. ale tam je malária… Ideme tam, kde Michal zoženie lacné letenky a je to pre Lu bezpečné (nie sú potrebné očkovania a nie sú zdravotné riziká). (+Máme dobré kontakty na odborníkov na tropickú medicínu). A ešte chodíme aj tam, kde máme kamošov (Brusel, Ljublana, Amsterdam, Edinburg, Makov …)

Batožina

- čím menej tým lepšie.
- úplne odmietame pravidlo - byť pripravený na každú situáciu - nečakané situácie riešime vtedy, keď sa vyskytnú(tj. žiadna polkilová lekárnička, dáždniky,…) V rámci prevencie nosíme len smectu a antibiotiká pre baby Lu.
- oblečenie - len nevyhnutné podľa destinácie - max. na týždeň- ak sme dlhšie, perieme.
- každý jednu vlastnú knihu plus jednu o výchove a jednu o manželstve.
- hračky - jednu fejkovú peňaženku  (stará peňaženka + neplatné peniaze a karty), s ktorou sa Lu hrá (a ktorú by sme dali zlodejom, keby dáku chceli) + v malom uzatváracom vrecku drobné prkotinky na stratenie (gombíky, gorálky, rôzne štuple, gaštan, rôzne zatváracie cvoky - vyťahuje, prekladá, rozhadzuje stále dookola) napr. z lietadla sú super hračky - plastové lyžičky a misky - na pláži s pieskom, vodou a kamienkami sa s nimi hráva. Významnú úlohu zohrávajú nálepky(lepíme najme na tatinka:)  a nafukovací balón (výfuk a náfuk podľa potreby) - je to malé a vynikajúco to dieťa zabaví. Nálepky hlavne v lietadle a balón zas po letiskách Lu naháňa.
- nevyhnutná kozmetika v cestovných baleniach - kefky, pasta, deodoranty,  baby Lucin sprcháč pre všetkých, cestovný dezinfekčný sprej, malinový olej (ako opaľovací krém). Ide o to nebrať pre každého zvlášť to isté (šampón,sprcháč…) - používame všetci to isté (kedysi to bolo unisex teraz je to detské)
- plienky - na konci procesu balenia nimi vypcháme prázdne dierky v batohu- vezmeme koľko sa zmestí, zvyšok dokúpime - plus v každom lietadle nám dajú, ak si vypýtame. To platí o plienkach a jedle pre deti - kto v lietadle prosí , ten dostane. (mimo lowcostov)
- nie kufre - sú ťažké samé osebe - jeden 35l batoh na chrbát (Michalov) a jedna cestovka cez plece (Michalove) + moja kabelka + baby Lu v manduce.

- iné rôzne- dve cestovateľské (ľahké a rýchloschnúce osušky, jedna veľká obyčajná plachta(podloženie, prikrytie, na pláž…. ), prázdna veľká plastová taška na zips(na nákupy v mieste destinácie) , špaldové tyčinky príp. iné drobné lakocinky pre Lu, malinká touch-me baterka(po ruke pod vankúšom na nočné dojčenie a tak)
- ak by nám niečo existenčne chýbalo tak kúpime tam, kde sme.
- beriem so sebou aj malú plastovú uzatvárateľnú nádobu - do toho jej zväčša z raňajok uchmatnem, čo jej zrovna chutí
- ovocie, zelenina, cestovina, polievka… - taká rezerva jedla ak by sme my mali na obed street food.
- aj do teplých krajín vždy berieme teplé pyžamo a svetrík (kvôli klíme) a kvôli slnku nosí Lu len bodyčká s dlhým rukávom a dlhé gate(také letné)

Cesta

- šli sme s ňou už lietadlom, loďou, vlakom,metrom,
busom aj autom.
- lietadlom - pre dieťa do 15 kg si môžete vybaviť zdarma nad 4hod letu (nie v lowcostoch) bassinet (na obrazku nižšie). Taká akoby postieľka, čo sa pripevní na stenu pred vaše sedadlo - Lu to má zväčša rada - na hranie(je odtiaľ dobrý výhľad a niekedy zabáva seba i celé lietadlo:)
 i spanie (zaspí pri dojčení a potom ju preložíme) niekedy, keď ťažšie zaspáva - pomôže väčšie ticho a väčšie prítmie tak sa s ňou michal na 15 min. s manducou zavrie na wc a uhompáľka.
- auto - rada má autosedačku, z ktorej vidí von oknom, inak v ňom spí, počúva hudbu, rozmýšľa, zobká malé lakocinky a sa dojčí. A v telefóne mam stiahnutú 1 časť  Macka Uška pre prípad núdze.
- s dieťaťom je super, že vás všade pustia skôr a dajú lepšie miesto. (skoro všade, kde sú rady sme my vpredu vďaka nej) a tiež sú ľudia prívetivejší a povoľnejší vďaka nej:) a dokonca aj Ryanair má povolenku na 5kg batožiny navyše pre bábo. Z USA si bez letenky mohla vziať až 23 kg:) + každé bábo má bezplatne do lietadla nárok na kočík i autosedačku (aj lowcost lety). (Kočík treba dať na check in-aby vám naň dali baggage tag- odovzdávate ho  však až pred vstupom do lietadla, pri checkine vám naň nalepia len tú nálepku- taký je správny a regulérny postup. Už sme však pre krátkosť času checkin vopred pre kočík odignorovali a tú nálepku nám vytlačili a nalepili pred vstupom do lietadla). Ak prestupujete tak kočík vám vrátia až v cieľovej destinácii, nie na medzipristátí - ale na väčšine veľkých letísk sú erárne kočíky (zväčša sú pre detských kútikoch).

Spánok

- Lu stačí spať 12 hod nočný spánok + min 1,5 hod v 1/2 denných spánkoch. Zaspí v aute, manduce alebo pri dojčení.  Spať ide vtedy, keď zíva, alebo šúcha očká - neriadime sa hodinami, ale jej signálmi (ktoré sú pomerne pravidelné ako hodiny:).
- Časový posun zvláda lepšie ako my. Skrátka rozdiel prespí. Po návrate z Malajzie sme spali od 16:00 do 7:00 a ďalší deň od 18:30 do 7.00. Inak čo sa týka časového rozdielu - snažíme sa Lu len nevyhnutne naň prispôsobiť (napr. v Singapure chodila spávať o polnoci (čo je 17:00 u nás, tj o dve hodiny skôr ako doma a vstávala o 12:00 na obed (tj. o dve hod. skôr ako doma)
- V lietadle pýtame ten basinet, na letisku sme uspali v manduce
a potom dali do veľkého hlbokého kresla a príkrili osuškou, aby mala prítmie.
- Doma spáva zväčša s nami v posteli (máme veľmi veľkú)- na cestách tak isto. Alebo jej k posteli našej prisunieme veľké kreslo/malý gauč alebo ak je zem mäkká a čistá ustelieme jej vedľa postele na troch vankúšoch (v každom hoteli nám ich dajú ak vypýtame) - tým len chcem povedať, že vždy sa nejako dá. V stane spinkala vo fusaku alebo so mnou v tehotenskom spacáku (ale aj do normálneho vojdeme).

Hygiena

-Jasné, že na ňu dbáme dôkladnejšie najmä pri výbere ubytka i reštík.
-Prebaľujeme vždy keď treba, kdekoľvek, kde je tečúca voda (Michal to celé zvláda vo vzduchu, je to prebaľovací macher.)
-Používame dezinfekčný sprej na ruky a vlastne na všetko-taká univerzálna dezinfekčná voda.
-Sprchuje sa s nami - do vane/sprchy položíme na zem uterák a na ňom je ona, sprchujem sa jej sprchacom a krémujem jej malinovým olejom ako ona. 98% sa s ňou sprchuje Michal. Sú to vodníci a mojkáči.

Jedenie

- Lu papá vtedy, kedy my (navyše sa sem-tam podojčí), papá to, čo my (nie tak pikantné a ochutené), vždy keď sme v reštike/v stánku požiadali dali nám pre ňu čisté cestoviny alebo ryžu, zeleninu a ovocie. Na strane môjho taniera, kde sedí Lu mám veci, čo mi môže kradnúť (to jej najviac chutí), berieme aj dáke výživy so sebou a vždy, keď si vypýtate v lietadle tak aj tam majú baby food (aj plienky:) Kto žiada, dostane.
- ľudia často dávajú Lu rôzne lakocinky - dovolíme jej si ich zobrať, poďakujeme, necháme ju sa s tým pohrať a potom, keď o to stratí záujem to my(nie ona) zjeme :) (je dobrá foodraiserka:)

Čas a peniaze

- Kde berieme čas na cestovanie? - všade. Víkendy, sviatky, každý poldeň sa ráta. (Keď odchádzame z domu o 14:00 tak doobeda ide Michal ešte do práce, keď prichádzame domov o 14:00 tak poobede ide Michal ešte do práce). Vianoce a Veľkú noc ako i ostatné dni prac.pokoja využívame zväčša na cestovanie. A keď už Michal nemôže tak ideme s Lu samé alebo s niekym iným.
- Kde berieme peniaze na cestovanie? - šetríme ich a zarábame ich. Aj s bábom cestujeme nízkorozpočtovo, aj s bábom niekedy jeme na ulici street food (Lu dávam zásoby z hotelových raňajok)nekupujeme hovadinky, hľadáme zľavy na atrakcie a výlety si robíme po vlastnej osy bez sprostredkovateľa, ceny zjednávame (máme  celé scénky nacvičené:). Michal má popri svojej práci ďalší polovičný úväzok a ja tiež popri materskej robím na dákych projektoch. Keď sa dá, tak pracujeme a keď sa dá tak cestujeme.
Cestovanie je pre nás investícia - do vzdelávania, do vzájomných vzťahov a nezabudnuteľných spomienok.

Čo je pri cestovaní s baby Lu iné?

- doprajeme si vyšší komfort kvôli nej
- pri výbere úbytka (aby bola klíma, väčšia posteľ alebo k posteli gaučík)
- pri doprave - radšej prenajmeme auto ako cestovať lokálnymi busmi. (Kedysi sme často hľadali parťákov na zdieľanie nákladov napr. do požičaného auta, to teraz nerobíme, lebo s Lu chceme byť prispôsobení jej potrebám a nechceme tým limitovať ostatných-napr. keď v aute zaspí nezastavujeme až pokým sa nezobudí)
- pri jedle - sem tam platíme tie drahé raňajky v hoteloch
bo tam je veľký výber jedál, čo môže Lu aj jesť, aj si nabaliť na zvyšok dňa (pečivko, ovocie..)
- máme menej batožiny, lebo 9 kg zaberá Lu
- menej čakáme v radoch (keď máme bábo púšťajú nás dopredu)
- viac spíme (Lu spí nočný spánok 12 hod- my dáme tak 8-10)

Zatiaľ sme prišli na tieto nevýhody/obmedzenia cestovania s baby Lu:

- nulový nočný život
- žiadne veľké zdieľané hostelové izby
- nestopujeme, ale berime stopárov (splácame:)
- dlhšie nám trvá vychystať sa dakam

Pár náhodných poznámok (iné oné:)

- od Lucinych troch mesiacov hovorí Michal s Lu len po anglicky - pri cestovaní rozumie, keď na ňu ľudia hovoria po anglicky (reaguje na pokyny)- myslím, že to je príjemné aj pre ňu, aj pre ľudí čo stretáme.
- kočík- priniesli sme z US, keď mala Lu rok(dovtedy sme žiadny nemali). Posledné razy ho berieme na cestovanie - vozíme v ňom batožinu.
- verím, že dieťa potrebuje aj režim aj rituály aj istoty - my tie naše máme, len sú prenosné.

Pred tým ako Lu dovŕši dva roky(dovtedy má letenku zdarma) máme ešte pár ciest naplánovaných.
A potom? Potom sa snáď ku nám pridá ďalší človiečik, čo bude mať letenku zadarmo...